-
• شبکه های دانشگاهی و جایگاه دانشگاه های مجازی در جامعه اطلاعاتی
-
• ارزیابی و ارزشیابی الکترونیکی در جامعه اطلاعاتی
-
• یادگیری سیار و منتورینگ در جامعه اطلاعاتی
-
• توسعه و مدیریت آموزش های الکترونیکی در جامعه اطلاعاتی
-
• مهارتها و شایستگی های مورد نیاز فراگیران و مدرسان در جامعه اطلاعاتی
-
• سیاستها، راهبردها، چالش ها و فرصت های آموزش و یادگیری در جامعه اطلاعاتی
-
• نیاز سنجی، طراحی و تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزشی در جامعه اطلاعاتی
-
• آموزش و اشتغال در جامعه اطلاعاتی
-
• مهاجرت نخبگان (دانش آموختگان) در جامعه اطلاعاتی
-
• آسیب شناسی و آسیب زدایی فرآیندهای آموزشی و پژوهشی در جامعه اطلاعاتی
-
• ارزیابی، اعتبارسنجی و کیفیت آموزشی در جامعه اطلاعاتی

نیمهتاریک هوش مصنوعی نیز جدی است
دکتر مقصود فراستخواه سخنران کلیدی این همایش با موضوع «نیمههای روشن و تاریک هوش مصنوعی برای حیات دانشگاهی؛ راه یا مسئله؟» گفت: هوش مصنوعی دیگریِ زمانه ماست؛ یک دیگری تمامعیار برای انسان اندیشنده و دانشگاهی. اکنون ما دانشگاهیان نیاز داریم با این دیگری وارد گفتوگو شویم؛ نه با هراس و نه با شیفتگی، بلکه با تأمل و انتقاد.
او با اشاره به فرصتهای پیشروی دانشگاهها توضیح داد: هوش مصنوعی میتواند شمول آموزشی را افزایش دهد، انحصار زبانی را بشکند، یادگیری را شخصیسازی کند و فضای علم را شبکهایتر و چندصداتر سازد. این فناوری حتی امکان خودارزیابی، تطبیق با سبکهای یادگیری مختلف و شکلگیری محیطهای یادگیری اکتشافی را فراهم میکند.
با اینحال فراستخواه هشدار داد: نیمهتاریک هوش مصنوعی نیز جدی است. این فناوری میتواند تجربههای اصیل دانشگاهی را کمرنگ کند، فاصله میان اصالت و ابتذال را مبهم سازد و به ابزاری برای کنترل و تمرکز قدرت تبدیل شود. همچنین خطر کمرنگشدن تفکر انتقادی و خلاقیت علمی در سایه سیطره تکنیک وجود دارد.
او تأکید کرد: دانشگاه نباید منفعلانه تسلیم تقدیر تکنولوژیک شود. سازگاری دانشگاه با تکنیک باید خلاق، انتقادی و سنجشگرانه باشدو تنها از طریق گفتوگوی انتقادی با این دیگری است که میتوان نیمههای روشن هوش مصنوعی را به خدمت گرفت و نیمههای تاریک آن را مهار کرد.