-
• شبکه های دانشگاهی و جایگاه دانشگاه های مجازی در جامعه اطلاعاتی
-
• ارزیابی و ارزشیابی الکترونیکی در جامعه اطلاعاتی
-
• یادگیری سیار و منتورینگ در جامعه اطلاعاتی
-
• توسعه و مدیریت آموزش های الکترونیکی در جامعه اطلاعاتی
-
• مهارتها و شایستگی های مورد نیاز فراگیران و مدرسان در جامعه اطلاعاتی
-
• سیاستها، راهبردها، چالش ها و فرصت های آموزش و یادگیری در جامعه اطلاعاتی
-
• نیاز سنجی، طراحی و تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزشی در جامعه اطلاعاتی
-
• آموزش و اشتغال در جامعه اطلاعاتی
-
• مهاجرت نخبگان (دانش آموختگان) در جامعه اطلاعاتی
-
• آسیب شناسی و آسیب زدایی فرآیندهای آموزشی و پژوهشی در جامعه اطلاعاتی
-
• ارزیابی، اعتبارسنجی و کیفیت آموزشی در جامعه اطلاعاتی

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ**،هفتمین نشست تخصصی «نقد هوش مصنوعی در عرصه نظر و عمل آموزش» از سلسله نشستهای تخصصی "همایش بین المللی نیاز ها و ضرورت های نظام آموزشی در جامعه اطلاعاتی "با همکاری گروه علوم تربیتی دانشگاه علم و فرهنگ روز دوشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۳ در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
این نشست با حضور افتخاری
- دکتر محمدعادل ببجندی (مدیرگروه علوم تربیتی و عضو هیئتعلمی دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان دبیر نشست)،
- دکتر محمدرضا بهرنگی (رئیس انجمن علمی مدیریت آموزشی ایران)،
- دکتر علیرضا رضوانیان(مدیرکل امور پژوهشی و عضو هیئتعلمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و فرهنگ)،
- دکتر مصطفی قادری(رئیس اندیشگاه مطالعات میانرشتهای دانشگاه علامه طباطبایی)،
- دکتر فرهاد شفیعیپور مطلق (رئیس انجمن علمی مدیریت آموزشی ایران)،
- دکتر افشین صندوقدار(مدیر سامانههای معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی) و جمعی از دانشجویان و علاقهمندان به صورت حضوری و برخط برگزار شد.
رضوانیان در ابتدای نشست گزارشی از آخرین وضعیت هوش مصنوعی در نظام آموزشی براساس آخرین رتبهبندیها در جهان و آخرین وضعیت ثبت اختراعات در حوزه هوش مصنوعی را ارائه داد. همچنین ضمن ارائه، چارچوبی کلی از تعاریف هوش مصنوعی، اهداف و شاخههای اصلی هوش مصنوعی را نیز برشمرد و در ادامه به کاربردهای عملیاتی هوش مصنوعی در حوزه آموزش نیز اشاره نمود. در پایان ایشان مقالههای کل این حوزه را معرفی نمود.
قادری در ادامه نشست به معرفی ابزارهای مورد استفاده هوش مصنوعی پرداخت و به مثالهایی از تولیدمحتوا توسط هوش مصنوعی در آموزش اشاره کرد. وی به نقش هوش مصنوعی از سه زاویه دانش موضوعی، دانش تربیتی و دانش فناوری پرداخت و کتاب مهندسی پارامیت را در زمینه حوزه هوش مصنوعی معرفی کرد.
صندوقدار در ابتدا سواد همان مصنوعی را تعریف کرد و سپس مؤلفههای سواد هوش مصنوعی را برشمرد که شامل دانش و درک کردن، استفاده کردن، ارزیابی کردن و مسائل اخالقی است. وی در ادامه گفت: "نگرانی ما عفت ماندن معلمان، مدرسان، اساتید، اعضای هیئتعلمی از هوش مصنوعی است و فراگیران در حال پیش گرفتن هستند که در این زمینه دورههای ضمن خدمت هوش مصنوعی در نظام آموزشی کشور در همه مقاطع باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
" عضو هیئتعلمی جهاد دانشگاهی از مزایای هوش مصنوعی و چگونگی پیادهسازی هوش مصنوعی نیز نکاتی را بیان کردند.
شفیعیپور نقدی روش و اصول نقد در زمینه هوش مصنوعی را برشمرد و افزود: باید مراقب این موضوع باشیم که فطرتها و خردها هستند که باعث ایجاد مکاتباتاند و هوش مصنوعی نمیتواند جانشین فطرت و نهاد انسانها شود.
در ادامه بهرنگی، رئیس انجمن علمی مدیریت آموزشی ایران، ضمن معرفی کتاب الگوهای تدریس 2014، به این موضوع اشاره کرد که چرا راه بقیه را برویم و باید سعی کنیم خودمان راه داشته باشیم و فرهنگ قوی خود را قدر بدانیم. وی در ادامه گفت: مدرسان ما نیاز به بهوزرسانی در الگوهای تدریس دارند که این کتاب میتواند در این زمینه کمک زیادی به آنها کند.
**در پایان، به شرکتکنندگان در این نشست گواهی حضور اعطا شد.